سوال : هزینه برگزاری آزمون چه مبلغی میباشد؟
پاسخ : کارآموزان حاضر در دوره های فعلی مرکز هزینه ای پرداخت نمی نمایند، اما اگر در آزمون مردود شوند باید با مراجعه به سایت www.portaltvto.com نسبت به خرید کارت اعتباری و پرداخت آنلاین اقدام نمایند.


سوال : مبلغ کارت اعتباری برای آزمون های مجدد به چه میزان میباشد؟
در خوشه خدمات مبلغ ۱۴۰۰۰۰ ریال و در رشته های صنعت و کشاورزی ۲۱۰۰۰۰ ریال میباشد.


سوال : پس از اتمام دوره آموزشی و قبولی در آزمون های کتبی و عملی چه کاری باید انجام داد؟
پاسخ : مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال بابت صدور گواهینامه الکترونیکی با مراجعه به سایت www.alborztvto.ir منوی سمت راست پرداخت آنلاین مراجعه نمایید.


سوال : صدور گواهینامه چه مدت زمانی طول میکشد؟
پاسخ:پس از واریز هزینه صدور گواهینامه حدود ۲ ماه به طول خواهد انجامید.


سوال آیا قبل از صدور گواهینامه میتوان گواهی قبولی دریافت کرد؟
پاسخ : بله با مراجعه به سایت www.portaltvto.com و قسمت استعلام گواهینامه.


سوال : در هنگام استعلام گواهینامه کد شناسایی لازم است، از کجا باید به دست آورد؟
پس از پرداخت هزینه صدور گواهینامه به شما کد شناسایی داده میشود.


سوال : اگر گواهینامه مفقود گردد آیا المثنی صادر میشود؟
پاسخ:خیر المثنی صادر نمیگردد.


سوال : در صورت مفقودی گواهینامه سوابق چگونهه ارائه میشود؟
پاسخ:هنگام دریافت گواهینامه الکترونیکی شماره شناسایی مندرج در روی آن را درجایی مطمئن شود یاد داشت نمایید، تا بتوانید در قسمت استعلام سامانه پرتال سوابق گواهینامه های صادره خود را مشاهده نمایید.

سوال : شهریه دوره ها به چگونه میباشد؟
پاسخ : برای اجرای دوره ها شهریه ای دریافت نمیگردد صرفا جهت ثبت نام در پرتال سازمان مبلغی بعنوان حق ثبت نام که ۵۰۰۰ تومان میباشد از طریق کارت اعتباری و خرید الکترونیکی از مسیر پرتال سازمان دریافت میگردد
تبصره : بنا به درخواست برخی دستگاه ها، موسسات، شرکتها، دانشگاه ها و … جهت آموزش رشته های خاص که در برنامه ریزی سالیانه نباشد، بر اساس دستورالعمل و مواد قانونی مبلغی بعنوان شهریه بر اساس قرارداد منعقده اخذ خواهد شد.


سوال : چه مدارکی جهت ثبت نام نیاز میباشد؟
پاسخ : اسکن عکس، اسکن کپی کارت ملی ، اسکن کارت پایان خدمت.


سوال : ثبت نام به چه روشی انجام میشود؟
پاسخ :از طریق مراجعه به لینک ثبت نام در پرتال و یا مراجعه حضوری به مرکز با به همراه داشتن یک قطعه عکس سه در چهار ، اصل کارت ملی و پایان خدمت.


سوال : ساعت تشکیل کلاسها چگونه است
پاسخ : صبح ها از ساعت ۷٫۳۰ الی ۱۲٫۳۰ عصرها از ساعت ۱۳٫۳۰ الی ۱۷٫۳۰ در برخی دوره ها ساعات با کمی تغییر انجام خواهد شد


سوال:آیا دریک قرارداد آموزشی می تواند نام چندین حرفه آموزشی قید شود؟
پاسخ:خیر- هر قرار داد مختص یک دوره آموزشی می باشد.


سوال :دفترچه ای که لیست حرفه های ثبت نامی آزمون ادواری در آن باشد را چگونه می توان تهیه کرد ؟
پاسخ :کلیه مراجعین می توانند با مراجعه به سایت http://advari.irantvto.ir نسبت به دانلود دفترچه آزمون ادواری استان مورد نظر خود اقدام کنند .


سوال :متقاضیان آزمون حرفه های صنعت ساختمان و تفاهمنامه های قالیبافی و صنایع دستی چگونه می توانند در آزمون شرکت کنند ؟
پاسخ:کلیه مراجعین می توانند با تهیه کارت اعتباری از طریق مراکز دولتی و یا سایت آموزش فنی و حرفه ای با مراجعه به سایت http://advari.irantvto.ir نسبت به ثبت نام بر اساس تاریخ درج شده در سایت اقدام کنند. ضمنا کلیه اطلاعات مورد نیاز از لحاظ زمانبندی ثبت نام و آزمونهای کتبی و عملی در سایت به تفکیک استان موجود است.


سوال :جهت دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه باید به کجا مراجعه کرد؟
پاسخ:به دفاتر پیشخوان دولت منتخب در هر شهرستان باید مراجعه نمایید.


سوال :آیا پس از انعقاد قرارداد آموزشی شهریه پرداختی قابل استرداد می باشد؟
پاسخ:بر اساس ماده ۴ قرارداد کارآموزی خیر.


سوال:برای شرکت در دوره های آموزشی از کجا باید شروع کرد؟
پاسخ : ابتدا به پورتال سازمان به آدرس portaltvto.com رفته و گزینه ثبت نام را انتخاب نمائید . سپس دوره مورد نظر را جستجو کرده و در صورت موجود بود نسبت به ثبت نام در آن اقدام نمائید.


سوال:من در یک رشته خاص مهارت دارم آیا امکان شرکت در آزمون را دارم ؟
پاسخ: : با مراجعه به پورتال سازمان به آدرس portaltvtvo.com و دانلود دفترچه های آزمون ادواری و پس از مطالعه دقیق آن نسبت به شرکت درآزمون اقدام نمایند.


سوال:برای گرفتن جواز کسب به صنف مربوطه مراجعه کردم و از من مدرک دال بر صلاحیت حرفه ای درخواست کرده ام آموزش فنی و حرفه ای چه کمکی می تواند به من بکند؟
پاسخ:شما ابتدا بایستی به صنف مربوطه مراجعه کرده و یک معرفی نامه دریافت نمائید که عنوان دقیق شغلی مورد درخواست در آن ذکر شده باشد . سپس با مراجعه به اداره سنجش به مراکز واجد صلاحیت برای شما تاییدیه ای صادر گردد.


سوال:آیا دوره های برگزار شده در فنی و حرفه ای شامل هزینه می باشد ؟
پاسخ:اگر دوره مورد نظر در بخش دولتی ارائه گردیده باشد رایگان بوده و تنها هزینه ثبت نام مبلغ ۵۰۰۰۰ریال می باشد .
شرکت در آزمون ها اگر خدماتی باشد۱۴۰۰۰۰ریال و اگر فنی باشد ۲۱۰۰۰۰ریال و صدور گواهینامه مبلغ ۵۰۰۰۰ریال از شما دریافت خواهد شد. در غیر اینصورت می توانید که موسسات و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد با مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای مراجعه نمایند . بدیهی است که شهریه این دوره ها مطابق با دستورالعمل ها خواهد بود.


سوال:آیا می توان نسبت به تاسیس یک آموزشگاه اقدام نمود؟
پاسخ : بلی بامراجعه به وب سایت اداره کل به نشانی alborztvto.ir از منوی آموزشگاههای آزاد نسبت به دریافت آئیننامه ها و بخشنامه های مورد نظر اقدام کرده و طبق راهنمایی های گفته شده عمل نمائید.


سوال:آیا می توانم به عنوان مربی در سازمان مشغول به فعالیت شوم ؟
پاسخ : بر اساس مصوبه هیئت دولت بکارگیری نیرو تحت هر عنوان از جمله مربی حق التدریس ممنوع می باشد . ولی شما می توانید با مراجعه به آموزشگاههای بخش خصوصی بعنوان مربی در بخش خصوصی به فعالیت ادامه دهید .


سوال :هزینه های دریافتی از سوی آموزش فنی و حرفه ای چگونه است ؟
پاسخ : درحال حاضر هزینه های دریافتی به شرح زیر است .
ثبت نام در پورتال سازمان ۵۰۰۰۰ریال
ثبت نام در آزمونهای خدماتی ۱۴۰۰۰۰ریال
ثبت نام در آزمونهای فنی ۲۱۰۰۰۰ریال
هزینه صدور گواهینامه ۵۰۰۰۰ریال
هزینه آموزش در بخش دولتی رایگان


سوال:آیا برای گواهینامه و شرکت در آزمون ادواری رعایت پیش نیاز الزامی است ؟ مثلاً می توانم بطور مستقیم گواهینامه درجه ۱ سازمان را بدون دارا بودن گواهینامه درجه ۲ دریافت نمایم ؟
پاسخ:رعایت پیش نیاز در آزمون ادواری ضروری بوده و متقاضیان محترم حتماً باید پیش نیاز حرفه مورد آزمون خود را قبلآً از طریق شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه مربوطه داشته باشند .


سوال:آیا آزمونهای این سازمان فقط بصورت کتبی و یا فقط عملی است؟لطفاً راهنمائی فرمائید و شرایط قبولی در آزمون های این سازمان را توضیح دهید ؟
پاسخ:آزمون ها به دو صورت کتبی و عملی برای هر حرفه برگزار میگردد و چنانچه آزمون شونده با احتساب ضرائب مقرر (۷۰ ≤ نمره آزمون عملی × ۷۵% + نمره آزمون کتبی × ۲۵% = معدل ) حد نصاب معدل ۷۰ را کسب ننماید می بایست پس از طی دوره جبرانی و رفع کسر مهارت در آزمون مجدد عملی همزمان با آزمون کارآموزان مرحله بعد شرکت نماید .


سوال:من از مدت ها قبل ترک تحصیل نموده ام و قصد دارم در یکی از حرفه ها بطور شبانه روزی دیپلم بگیرم ، لطفاً راهنمائی فرمائید باید چکار کنم ؟
پاسخ:مراجعه به آموزش و پرورش محل زندگی و تطبیق واحدهای گذرانده شده و گذراندن دوره های آموزشی فنی و حرفه ای تحت نظر مراکز آموزشی دولتی یا خصوصی سازمان.


سوال:قصد دارم در یکی از آزمون های حرفه های آموزشی شرکت نمایم ، لطفاً مراجع آزمون و یا مراجع آموزشی را معرفی فرمائید تا بتوانم خود را برای آزمون آماده نمایم ؟
پاسخ:مراجع آموزشی همان استانداردهای مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد و متقاضیان جهت ثبت نام می تواند به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یا مراکز آموزش فنی و حرفه ای محل زندگی خود جهت تعیین مرکز مراجعه نمایند .


سوال:من یک فرد شاغل در بازار کار هستم و بطور تجربی با حرفه ای کاملاً آشنا هستم و فکر می کنم مهارت لازم را برای دریافت گواهینامه دارم ، خواهشمندم راهنمائی فرمائید چگونه می توانم گواهینامه سازمان را دریافت نمایم ؟
پاسخ:با مراجعه به اداره کل سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان یا مراکز آموزش فنی و حرفه ای محل زندگی خود جهت ثبت نام و شرکت در آزمونهای ادواری ( کتبی و عملی ) نسبت به دریافت گواهینامه اقدام نمایند .


سوال:مدارک لازم جهت دریافت کارت مربیگری چیست؟
پاسخ:فرم معرفی مربی ، گواهینامه دوره آموزش فنون تدریس (CBT) ، یک برگ تصویر تمام صفحات شناسنامه ، یک برگ تصویر کارت ملی، یک برگ تصویر آخرین مدرک تحصیلی ، یک برگ تصویر کارت پایان خدمت یامعافیت دائم برای آقایان ، دو قطعه عکس ۳*۴ (بانوان با حجااب کامل اسلامی)، تصویر پروانه تاسیس آموزشگاه.


سوال:چطور می توانم کارت مربیگری دریافت نمایم؟
پاسخ:منطبق بودن مدرک تحصیلی۲-ارائه فرم معرفی و مدارک لازم توسط متقاضی (آموزشگاه آزاد)۳-معرفی متقاضی جهت اخذ گواهی عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه توسط واحد آموزشگاه آزاد شهرستان۴-معرفی به حراست جهت تایید صلاحیت فردی توسط اداره آموزشگاههای آزاد ۵-تنظیم خلاصه پرونده جهت طرح در هیات نظارت ۶- در صورت تایید هیات نظارت و واریز هزینه صدور توسط متقاضی کارت مربیگری صادر خواهد شد.


سوال: برای دسترسی به استانداردهای آموزشی به کجا مراجعه کنم ؟
پاسخ : کلیه استانداردهای آموزشی دارای کد از آموزش فنی و حرفه ای در آدرس http://rpc.irantvto.ir موجود می باشد.


سوال:ترجمه گواهینامه های مهارتی چگونه انجام می گیرد؟
پاسخ : مراجعه به دارالترجمه رسمی و دریافت نامه از دارالترجمه خطاب به اداره کل فنی و حرفه ای جهت بررسی اصالت و سپس مراجعه به اداره سنجش و ارزشیابی و تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارک (کپی شناسنامه ،کارت ملی ، کپی و اصل گواهینامه های مهارتی ) و دریافت تاییدیه اصالت و نمرات جهت ارائه به دارالترجمه رسمی.


سوال:نحوه دریافت پرینت گواهینامه(استعلام ) چگونه است ؟
پاسخ : پس از پرداخت هزینه صدور با مراجعه به سامانه http://azmoon.portaltvto.com/estelam/estelam و درج کد شناسایی مندرج در کارت الکترونیک و کدملی نسبت به دریافت پرینت گواهینامه اقدام گردد .